Zrównoważone opakowania w ALDI
Nowa misja sieci dyskontów ALDI zakłada zrównoważone opakowania dla produktów marki własnej. Sieć chce zrezygnować z niepotrzebnych opakowań, a tam gdzie są one koniecznie wymienić obecne opakowania na takie, które łatwo poddać recyklingowi. ALDI wyznaczyło sobie ambitne cele dla produktów marki własnej pod względem możliwości ich recyklingu oraz wydajności materiałowej stosowanych opakowań.
Wspólnymi siłami do celu
Misja ALDI zakłada wykorzystanie zrównoważonych opakowań dla produktów marki własnej. W celu wypracowania skoordynowanego podejścia do tego problemu, ALDI Nord i ALDI SÜD połączyły siły. Swoje wysyłki koncentrują na skutecznych rozwiązaniach strategicznych. W porównaniu z danymi z 2015 roku, obie firmy zamierzają zmniejszyć wagę opakowań o 30 procent do 2025 roku.

„Po pierwsze, nie pakujemy już artykułów starzejących się, chyba że jest to naprawdę konieczne. Po drugie, albo ograniczamy opakowania, albo szukamy innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą zoptymalizować zużycie zasobów, chroniąc jednocześnie środowisko naturalne”
– wyjaśnia dr Julia Adou, dyrektorka ds. CSR, ALDI SÜD.
Zrównoważone opakowania w ALDI
Do 2022 roku wszystkie produkty marki własnej ALDI będą pakowane w zrównoważone opakowania. Opakowania będą projektowane z myślą poddania ich procesowi recyklingu.
Plastik w przemyśle spożywczym
„Odpady opakowaniowe postrzegamy jako cenny surowiec, który może być wykorzystywany do produkcji nowych opakowań. Takie podejście umożliwia skuteczną ochronę zasobów i ich opłacalne ponowne wykorzystanie. Dzięki temu ALDI może wnosić kluczowy wkład w promowanie dalszego rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ)„
– mówi dr Adou.
W przemyśle spożywczym opakowania z tworzyw sztucznych mają do odegrania ważną rolę. Nie tylko chronią produkty i utrzymują ich świeżość, ale także służą do przedstawiania konsumentom informacji. To wszystko przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów spożywczych.

Jednocześnie materiał ten stawia przed nami szereg wyzwań: jeśli zostanie nieprawidłowo zutylizowany, nie może zostać poddany recyklingowi. To z kolei co powoduje, że cenne zasoby są tracone i „wypadają” z obiegu. Jeśli opakowania z tworzyw sztucznych zostaną wyrzucone do środowiska lub zbiorników wodnych, konsekwencje mogą być naprawdę tragiczne.
ALDI jest już pierwszym sprzedawcą detalicznym, który zrezygnował z obkurczania ogórków (owijania ich w folię) bez uszczerbku dla świeżości. Dzięki temu obie sieci dyskontowe oszczędzają do 120 ton tworzyw sztucznych rocznie. Tam, gdzie opakowanie jest naprawdę niezbędne dla zapewnienia jakości produktu lub uniknięcia odpadów spożywczych: powinno nadawać się ono do recyklingu po wyrzuceniu do odpowiedniej frakcji.

Aby zapewnić, że wszystkie opakowania będą w przyszłości w większym stopniu nadawały się do recyklingu, ALDI zawsze poszukuje alternatywnych, innowacyjnych rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska, a jednocześnie przyczyniają się do poprawy jakości i obsługi produktu. Dzięki temu firma odnotowała już kilka początkowych sukcesów.
Sklepy w niektórych regionach testują obecnie mięso mielone w plastikowym woreczku wyprodukowanym przy użyciu znacznie mniejszej ilości materiału. Worek w pełni nadaje się do recyklingu i zużywa o ponad 60 procent mniej plastiku w porównaniu z wcześniejszymi typami opakowań. ALDI współpracuje z szeroką siecią partnerów w swoich rozległych działaniach.
Szybkie i proste narzędzie
ALDI współpracuje z firmami zewnętrznymi, aby osiągnąć cele swojego nowatorskiego projektu. Sieć dyskontowa w zakresie realizacji swojej misji jest wspierana przez narzędzie ‚Check for Recycling’ firmy Interzero. Narzędzie umożliwia szybką ekologiczną ocenę opakowania i pozwala określić aktualne możliwości poddania go recyklingowi.
„Ta szybka, prosta ocena daje nam wyobrażenie o tym, gdzie jesteśmy w tej chwili i na czym powinniśmy skoncentrować nasze wysiłki. „
– wyjaśnia dr Adou
Korzystanie z narzędzia online nie mogło być łatwiejsze. Klienci Interzero Dual System po prostu wgrywają zdjęcie opakowania i wprowadzają niezbędne szczegóły, takie jak zastosowane materiały, wymiary i waga. Narzędzie to dostarcza im następnie automatyczną ocenę możliwości poddania opakowania recyklingowi. Następnie ALDI skupia swoją uwagę na tych rodzajach opakowań, które są oceniane jako mniej nadające się do recyklingu niż pozostałe.
„Regularnie przeprowadzamy tego typu szybkie kontrole z naszymi partnerami biznesowymi, aby zmierzyć nasz postęp i określić dalsze niezbędne działania”
– mówi dr Adou.
Ciągłe doskonalenie
„Społeczeństwo musi pracować jako całość, aby rozwiązać problemy, które mamy z obecnymi opakowaniami. Dlatego też regularnie omawiamy problemy z dostawcami, producentami opakowań i ekspertami w tej dziedzinie.”
– wyjaśnia dr Adou.
Było to inspiracją dla opracowania po raz pierwszy wytycznych ALDI dotyczących opakowań nadających się do recyklingu. Firma ALDI przekazała te wytyczne swoim dostawcom. Sieć dyskontów zamierza współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w cyklu produkcyjnym opakowań w celu znalezienia odpowiednich i skutecznych rozwiązań.
Źródła:
- Tłumaczenie: Paulina Katarzyna Oniszk na podstawie angielskiej wersji Interzero, Zero Waste Solutions (dostęp 24.11.2020)