CASE STUDY: Zrównoważony rozwój małej firmy
Każda firma ma potencjał, aby przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju i podjąć działania minimalizujące jej wpływ na środowisko. Wydawać się może, że im większe przedsiębiorstwo, tym większy wpływ. Jednak skala oddziaływania wielu małych firm jest znacząca. Szczególnie jeśli spojrzymy na ich działalność w kontekście całego łańcuch dostaw i wpływu na konsumentów.
Dlatego, niezależnie od wielkości firmy, tak ważne jest zainteresowanie przedsiębiorców ekologią, ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Przykładem do naśladowania może tu być rodzinna firma będąca właścicielem marki pieluszek Bambiboo. To niewielkie przedsiębiorstwo postanowiło wdrażać działania chroniące środowisko i zainteresowało się podjęciem walki z globalnymi problemami realizując Cele Zrównoważonego Rozwoju.
Pierwsze kroki – wsparcie specjalisty
W niewielkim przedsiębiorstwie liczba stanowisk jest ograniczona, trudno spodziewać się specjalistów zajmujących się wyłącznie obszarem ochrony środowiska, zrównoważonym rozwojem, czy społeczną odpowiedzialnością biznesu. Bywa, że jedna osoba obsługuje wszystkie te zagadnienia, czasami obok działań komunikacyjnych czy administracyjnych. Również Bambiboo nie zatrudnia na stałe specjalistów ds. zrównoważonego rozwoju. Dlatego na swojej drodze do minimalizacji wpływu na środowisko firma zdecydowała się skorzystać z przyjaznego narzędzia online, jakim jest Made4Future i wsparcia konsultantów Interzero.
Decyzję o wykonaniu raportu Made4Future tak komentuje Anna Kubielska, współzałożycielka Bambiboo.
Dojrzeliśmy do opracowania narzędzia, które w sposób czytelny i bardziej sformalizowany pozwoli nam wyznaczać i, co ważne, weryfikować nasze działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Potrzebowaliśmy wsparcia eksperta zewnętrznego, z którego pomocą udałoby nam się zrobić ten pierwszy krok ku strategii. Partnera, który wesprze nas w zrozumieniu, a następnie określeniu obszarów, na których powinniśmy oprzeć nasze działania w zakresie minimalizowania wpływu na środowisko.
Współpraca ze specjalistą zawsze powinna być partnerska. Eksperckie doświadczenie i wiedza zewnętrznych konsultantów musi iść w parze z intuicją oraz potrzebami pracowników i zarządu firmy szukającej zrównoważonych rozwiązań. Tylko takie podejście pozwoli na świeże i rozsądne spojrzenie na działalność i umożliwi skuteczne działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Podkreśla Paulina Katarzyna Oniszk, Project Managerka, prowadząca współpracę z Bambiboo po stronie Interzero.
Mała firma i priorytety w przygotowaniu się na zrównoważoną przyszłość
Firma Bambiboo poddała analizie swoją działalność korzystając z narzędzia Made4Future. Pozwoliło to na określenie priorytetowych obszarów rozwoju.
Dzięki opracowanej przez Interzero ankiecie towarzyszącej usłudze Made4Future poddaliśmy ocenie to, w jakim stopniu działalność naszej firmy wiąże się z każdym z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Rozważyliśmy także jak duży wpływ możemy mieć na realizację każdego z Celów
– opisuje Anna Kubielska.
Raport „Made4Future – Twój zrównoważony biznes” wskazuje trzy priorytetowe obszary z Agendy 2030, na które badana firma może mieć największy wpływ.
Raport wskazał na wysoki potencjał Bambiboo związany z działaniami w zakresie troski o środowisko i człowieka. To utwierdziło nas w przekonaniu, że możemy dać z siebie jeszcze więcej i zaowocowało nowymi pomysłami. Analiza pomogła nam także zidentyfikować cele i działania, o które możemy rozszerzyć strategię w przyszłości
– uściśla Kubielska.
Małymi krokami do celu
Mając na uwadze obszary największego wpływu firmy, Bambiboo zdecydowało się stworzyć własną strategię zrównoważonego rozwoju. Podstawę do tego stanowił zawarty w raporcie Made4Future szkic deklaracji w zakresie zrównoważonych działań.
Stał się on bazą, na podstawie której opracowaliśmy dokument dostosowany do naszych wartości. W wyniku współpracy z Interzero, opracowaliśmy naszą pierwszą strategię zrównoważonego rozwoju. Ten dokument będziemy systematycznie weryfikować i uzupełniać zgodnie z naszymi możliwościami, wartościami i kulturą organizacyjną. Dzięki współpracy z Interzero zauważyliśmy także, jak ważne jest dla nas to, jak będziemy mierzyć stopień realizacji naszych planów. Chcieliśmy, aby dzięki temu nasze przedsięwzięcia były bardziej efektywne i cały zespół wiedział, dokąd zmierzamy oraz co i jak chcemy wdrażać – opisuje Kubielska.

Współzałożycielka firmy Bambiboo dostrzega także możliwości komunikacyjne i wizerunkowe związane z podejmowaniem działań ekologicznych. Widzimy ogromny potencjał, jaki tkwi w komunikowaniu zaangażowania firmy w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju. Zamierzamy go efektywniej niż dotychczas wykorzystywać w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
W komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej należy korzystać z prostego języka, który będzie zrozumiały również przez osoby niezajmujące się tematyką zrównoważonego rozwoju na co dzień.
Dodaje Paulina Katarzyna Oniszk, wspierająca Bambiboo w tym procesie.
Mała firma, wielki potencjał
Każda firma, nawet ta niewielka, może być prowadzona z poszanowaniem środowiska naturalnego. Każde ekologiczne działanie przedsiębiorców ma znaczenie. Wprowadzanie strategii zrównoważonego rozwoju w mikroprzedsiębiorstwach i małych czy średnich firmach rodzinnych, może okazać się doskonałą bazą do budowania dużego, dobrze prosperującego przedsiębiorstwa, które od początku będzie prowadzone w duchu zrównoważonego rozwoju.